Editor of Independent flies out for meeting with Saudi partner

Staff concerned Christian Broughton’s trip coincides with ‘Davos in the desert’ conference

The editor of the Independent has flown to Riyadh to meet with the news outlet’s controversial new Saudi publishing partner despite growing concerns over its links to the country following the murder of Jamal Khashoggi.

Christian Broughton’s trip comes as a number of media organisations boycott a major Riyadh investment conference. It was said to be a long-planned meeting with the representatives of the newspaper’s new partner, the Saudi Research and Marketing Group (SRMG) – a publishing business with close ties to the Saudi royal family.

But a spokesperson would not comment on suggestions that Broughton would also be attending the Future Investment Initiative conference – also known as “Davos in the desert” – while he is in the country.

Broughton’s visit follows a deal the Independent signed earlier this year, which will see the British publication licence its brand to SRMG. SRMG intends to launch a series of sites, which it will own and operate, under the Independent’s name across the Middle East by the end of this year.

Staff at the Independent, who have covered Khashoggi’s murder in depth, expressed concern about what they viewed as the secretive nature of Broughton’s trip to Riyadh and the fact that it coincides with the controversial conference. There is also uncertainty over the editorial oversight of the spin-off foreign language websites. A union chapel meeting is to be held on Friday night to discuss questions raised about their editorial independence from the Saudi state.

Christian Broughton
Christian Broughton at the People’s Vote rally in London on October 20. Photograph: Niklas Halle'N/AFP/Getty Images

Although the new websites will be Independent-branded, the content is set to be be almost entirely produced by SRMG journalists based in London, Islamabad, Istanbul and New York. The sites, which will operate in Arabic, Urdu, Turkish and Persian, will be “supported by operations staff in Riyadh and Dubai”.

The publisher has strong links to the Saudi state. Until recently, SRMG’s chairman was Prince Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan Al Saud, who quit to take up a position as Saudi minister of culture.

While journalists from outlets including the Independent and the Guardian are attending the Future Investment Initiative in a reporting capacity, many media executives have boycotted Saudi events, including the conference, since Khashoggi’s disappearance.

The editor of the Economist, Zanny Minton Beddoes, was due to attend the event, but earlier this month a spokesperson said she would no longer be going. The New York Times also decided to cancel its sponsorship of the event. Others no longer attending include Patrick Soon-Shiong, owner of the Los Angeles Times.

Khashoggi was found dead earlier in the month and the Turkish president, Recep Tayyip Erdoğan, has publicly torn down Saudi claims that the dissident journalist died in a fight in its Istanbul consulate. He made fresh allegations that his “savage” murder was premeditated and calling for an independent investigation in Turkey.

The Independent has previously said that despite SRMG’s operational control of the new foreign language sites, they would conform to “the standards, codes and ethos of the Independent” and bring its journalism to millions more readers “in regions that need greater media plurality”.

Contributors

Sarah Marsh and Jim Waterson

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Saudi state part-owns Evening Standard and Independent, court told
Government lawyer tells court part-sale of news outlets has ‘public interest considerations’

Jim Waterson Media editor

23, Jul, 2019 @5:30 PM

Article image
Lebedev dinner with Mohammed bin Salman raises questions over Saudi links
Independent owner Evgeny Lebedev hosted Mohammed bin Salman in London last year

Jim Waterson Media editor

03, Sep, 2019 @1:51 PM

Article image
Saudi investor buys significant stake in the Independent
Sultan Muhammad Abuljadayel’s deal, which sees him take a stake of between 25% and 50%, values the holding company at more than £100m

Graham Ruddick and Mark Sweney

28, Jul, 2017 @11:00 PM

Article image
Independent caught in tit-for-tat Turkey-Saudi media battle
Ankara bans UK publication’s Turkish-language site over its links to Riyadh

Jim Waterson and Bethan McKernan

21, Apr, 2020 @6:00 AM

Article image
Saudi ties raise doubts about Independent's editorial freedom
Muhammad Abuljadayel, who owns 30% of news site’s shares, works for investment arm of government-controlled bank NCB

Graham Ruddick Media editor

04, Aug, 2017 @3:13 PM

Article image
Guardian told it was target of Saudi hacking unit after Khashoggi killing
Cybersecurity team ordered to access journalists’ email accounts, document suggests

Guardian staff reporter

19, Jun, 2019 @1:45 PM

Article image
Independent and Standard urge state not to investigate Saudi ties
ESI Media says it is editorially independent and investigation could affect future investment

Jim Waterson Media editor

17, Jun, 2019 @7:10 PM

Article image
Independent joins Saudi group to launch Middle East websites
Tie-up raises questions over growing influence of Gulf finance in British media

Jim Waterson Media editor

19, Jul, 2018 @7:30 PM

Article image
Evening Standard and Independent could face inquiry over Saudi funds
Culture secretary will decide this month whether regulators should look into deal

Jim Waterson Media editor

13, Jun, 2019 @1:09 PM

Article image
Jamal Khashoggi case: sponsors urged to pull out of Saudi conference
Economist joins New York Times in withdrawing from ‘Davos in the Desert’ event

Patrick Wintour Diplomatic editor

11, Oct, 2018 @2:22 PM