Russian-backed RT channel to lose Sky TV slot in UK within 24 hours

Move will come as a result of EU sanctions set to be officially approved on Tuesday night

The Russian state-backed television channel RT is set to disappear from Sky TV in the UK within the next 24 hours, irrespective of the outcome of an investigation by the media regulator Ofcom into its coverage of the war in Ukraine.

The plug will be pulled as a result of EU sanctions, which will target the company used to broadcast RT across the continent.

Sky receives its RT broadcast from a satellite operator based in Luxembourg, which will be instructed to remove the news channel formerly known as Russia Today, as soon as the EU sanctions are officially approved on Tuesday night.

RT’s broadcast slot on Sky will initially be blank but the channel will eventually be removed from its programme guide altogether. Representatives of British broadcast platforms Freesat and Freeview were initially unclear as to whether the decision to block the satellite signal would also result in RT vanishing from their platforms.

Ofcom is currently investigating RT for 15 potential breaches of the broadcasting code on impartiality in relation to its Ukraine coverage. However, there is unlikely to be an update on this process for several days and any decision on potentially revoking RT’s licence could take longer.

Despite substantial political pressure to ban the channel in the UK, the foreign secretary, Liz Truss, has warned of the risk of banning RT, which has a small audience in Britain.

She told the House of Commons: “The reality is that if we ban RT in the United Kingdom, that is likely to lead to channels like the BBC being banned in Russia. What we want is the Russian population to hear the truth about what Vladimir Putin is doing, so there’s a very careful judgment to be made.”

In a separate decision, YouTube has already blocked RT’s streams from being accessed across Europe, including in the UK, cutting one of its main routes to the western public.

RT has lost several members of staff from its English-language service in recent days, after intense criticism of its coverage. The channel initially framed Russia’s invasion of Ukraine as a “special military operation” but on Tuesday it began referring to it as a “war”, with sources suggesting this was due to staff discomfort.

An spokesperson for SES, which operates the satellite, said: “We have been working very closely with the [Luxembourg] government on a European-coordinated approach that would enable the European Union to swiftly adopt a regulation that would allow global operators like ourselves to suspend specific Russian channels promptly and with certainty.”


Lisa O'Carroll and Jim Waterson

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Russian TV broadcasts in UK a ‘disinformation campaign’, says Dorries
Culture secretary has told Ofcom of ‘concerns over RT’ amid Ukraine crisis, Johnson tells Commons

Peter Walker Political correspondent and Severin Carrell Scotland editor

23, Feb, 2022 @1:33 PM

Article image
Kremlin-backed RT to launch UK TV news channel
Service, formerly known as Russia Today, has been criticised as a propaganda mouthpiece for the Russian government. By John Plunkett

John Plunkett

28, Oct, 2014 @12:49 PM

Article image
Russian broadcaster RT could be forced off UK airwaves
Channel could lose licence if Russia found to be responsible for Sergei Skripal poisoning

Mark Sweney

13, Mar, 2018 @3:36 PM

Article image
EU to ban Russian state-backed channels RT and Sputnik
Ursula von der Leyen says stations will ‘no longer be able to spread their lies to justify Putin’s war’

Patrick Wintour, Jennifer Rankin and Kate Connolly

27, Feb, 2022 @7:38 PM

Article image
RT news channel in spotlight in UK over pro-Russia slant on Ukraine crisis
Calls for channel that is describing invasion as ‘special military operation’ to have licence revoked

Jim Waterson Media editor

25, Feb, 2022 @2:47 PM

Article image
BitChute website to continue hosting blocked RT channel
Exclusive: UK video website known for far-right content says it will show content while legally allowed

Mark Sweney

09, Mar, 2022 @3:19 PM

Article image
Jeremy Hunt: Russian TV station a 'weapon of disinformation'
Foreign secretary’s press freedom day speech ramps up British assault on RT

Patrick Wintour in Addis Ababa and Jim Waterson

01, May, 2019 @10:29 PM

Article image
Labour MPs should not appear on Russia Today, says John McDonnell
Shadow chancellor says colleagues should shun Kremlin-funded channel after Skripal attack

Haroon Siddique

11, Mar, 2018 @11:15 AM

Article image
'Be ashamed, Alex': Salmond courts controversy with RT
Former Scottish first minister’s chat show has launched at a time when suspicion of the Kremlin-backed channel is at a high

Graham Ruddick Media editor

17, Nov, 2017 @2:25 PM

Article image
Ofcom investigates Alex Salmond's TV show on Kremlin-backed channel
Watchdog launches inquiry into whether The Alex Salmond Show, which began last month on RT, broke accuracy rules

Holly Watt

18, Dec, 2017 @1:57 PM