Sky News Australia denies broadcasting Covid misinformation, saying YouTube is ‘totalitarian’

CEO Paul Whittaker also tells media diversity inquiry Sky News Australia does not deny climate change, and accepts it is happening

Sky News Australia has denied broadcasting Covid misinformation, telling a parliamentary hearing that YouTube’s removal of 23 videos of the broadcaster was “totalitarian” and lacking in transparency.

Chief executive officer Paul Whittaker told the media diversity inquiry it “now appears commonplace to discredit any debate on contentious issues as ‘misinformation’” and vigorously defended Sky’s right to present a range of views on treatments such as ivermectin.

“Most of those videos concerning the YouTube policy breaches were reflecting a discussion that was taking place in the scientific and medical community worldwide, and amongst health practitioners and lawmakers both in this country and overseas,” Whittaker said.

A former editor of the Daily Telegraph and the Australian, Whittaker revealed Sky News had commissioned a documentary examining climate change and the zero net emissions issue.

“We don’t deny climate change, I accept climate change is happening,” Whittaker said. “The question is, what is the solution?

“What is the cost? As I explained it’s not a costless exercise. As a media organisation, it’s our role to hold governments of different persuasions to account because these policies and decisions have an impact on ordinary Australians in terms of industry jobs and household finances.”

Whittaker said he spoke infrequently with co-executive chairman Lachlan Murdoch but he was a non-executive director and he did not run Sky News.

Murdoch declined the committee’s invitation to appear and flew out of Sydney for the US on Sunday to re-open Fox News offices.

Whittaker revealed that he had “self-censored” an additional 18 videos which questioned the public health response to Covid-19 because it “only takes one for us to have another suspension” and be banned from YouTube permanently.

Asked by committee chair, Greens senator Sarah Hanson-Young, if he accepted that Sky News had directly or indirectly promoted misinformation about Covid, Whittaker said no.

Alan Jones had “strong opinions” and was a popular broadcaster of 35-years, but he had made a couple of mistakes which had been corrected, he said.

Jones, 80, has consistently criticised Australia’s response to Covid-19, which he argues is no worse than the flu for healthy people and has called the NSW chief health officer Kerry Chant “dumb” and “out of touch” and suggested she is a village idiot.

In July Sky News removed and apologised for a segment broadcast on 12 July which included an interview with MP Craig Kelly in which he claimed that UK data showed the Delta variant was no more deadly and the death rate among the vaccinated was higher than the unvaccinated.

Whittaker agreed with Liberal senator Alex Antic who asked if he was “concerned that the political and cultural elites that are now pulling the strings of big tech companies are effectively censoring free speech”.

“That to me sounds more like a mentality of a totalitarian state than a liberal democracy,” Whittaker said.

Former prime minister Kevin Rudd told the inquiry he wanted a royal commission into Murdoch in Australia and News Corp was a threat to democracy because it was following the model of Fox News in the US which has damaged American democracy.

“The Murdoch media empire in Australia has viciously campaigned for the conservative side of politics in 23 of the last 23 federal and state elections,” Rudd said. “That was not the case prior to 2010. News Corp has changed, it has moved from the centre right to the far right.”

Google executives Lucinda Longcroft and Samantha Yorke earlier addressed the inquiry which is examining YouTube’s suspension of Sky News Australia for a week for breaching its Covid-19 misinformation policy.

Longcroft told Hanson-Young a total of 23 Sky News videos were removed, the majority due to the violation of its Covid-19 misinformation policy and two were removed due to violations of the platform’s election integrity policy. She said Sky had been warned in December that some of its content was in breach.

Whittaker, who said YouTube was unaccountable and owned by a foreign entity, later conceded under questioning from Labor senator Kim Carr that News Corp Australia and Sky News were also owned by a foreign entity.

“Sky News has proudly served the nation for 25 years to deliver public interest journalism and a diverse range of news, opinion, and investigative programming,” Whittaker said. “Like all live news channels, we strive to always get it right. When mistakes are made, we correct them.”

Contributor

Amanda Meade

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Lachlan Murdoch asked to appear at parliamentary inquiry into YouTube’s suspension of Sky News Australia
Hearing to examine temporary ban for breaching Covid misinformation policies with chair hoping to grill Murdoch on ‘standards of journalism and accurate reporting’

Amanda Meade

01, Sep, 2021 @5:30 PM

Article image
Malcolm Turnbull: News Corp is like a political party with the Murdochs encouraging intolerance
In his new book the former Australian PM accuses the company of helping to run the country through deferential leaders like Tony Abbott

Amanda Meade

16, Apr, 2020 @7:19 AM

Article image
Clive Palmer and Kerry Stokes paper rapped for spreading Covid vaccine misinformation | Weekly Beast
Watchdog attacks ‘serious errors’ in front-page ad. Plus: is that really Alan Jones?

Amanda Meade

07, May, 2021 @5:31 AM

Article image
Six videos by Sky News Australia hosts Alan Jones, Rowan Dean and Rita Panahi removed from YouTube
Sky News videos advocating the effectiveness of hydroxychloroquine or ivermectin as Covid treatments deleted as broadcaster suspended from video sharing platform

Amanda Meade and Josh Taylor

02, Aug, 2021 @5:30 PM

Article image
A very Australian coup: Murdoch, Turnbull and the power of News Corp
In the first part of a series, Guardian Australia reveals the outsize influence of a media mogul two Australian prime ministers blame for their demise

Anne Davies

20, Sep, 2018 @3:05 AM

Article image
Rightwing media war over Covid lockdown escalates as Ray Hadley calls out ‘ridiculous’ Alan Jones
As Sky After Dark presenters accuse authorities of not telling the truth, the 2GB host and News Corp mastheads urge people to get vaccinated

Amanda Meade

13, Jul, 2021 @9:23 AM

Article image
Axed yet still ‘compelling’, Alan Jones is neither down nor out at News Corp
His column may have been dropped by a Sydney tabloid – but the broadcaster is still being lauded for his role at Sky News Australia

Amanda Meade

30, Jul, 2021 @8:00 PM

Article image
Sky News Australia to face Senate inquiry after week-long YouTube suspension
Media watchdog will also be asked to explain why it has taken no action against broadcasting of misinformation

Amanda Meade

05, Aug, 2021 @5:30 PM

Article image
Sky News Australia deletes dozens of videos promoting unproven Covid treatments
Broadcaster has deleted more than 30 videos, including those featuring Alan Jones and Andrew Bolt, ahead of Senate inquiry

Amanda Meade

09, Aug, 2021 @5:30 PM

Article image
Murdoch empire’s global chief Robert Thomson to front questions at Australian Senate inquiry
New York-based boss of News Corp set to be asked about private meeting with Scott Morrison and company’s new campaign for climate action

Amanda Meade

14, Oct, 2021 @4:56 AM