GB News turns to Nigel Farage as its saviour after ratings freefall

TV station also hit by internal dispute over its direction after Guto Harri dropped for ‘taking the knee’

Nigel Farage is to take centre stage at GB News in a victory for the rightwing faction at the beleaguered television channel. The former leader of Ukip is to host a nightly primetime show from Monday as part of a reboot of programming designed to attract more viewers.

The new channel is facing plummeting viewing figures and a split in management between those angling to keep broader-based regional news coverage and those planning to boost coverage of the “culture wars”.

And, if a bigger helping of Farage is not enough to entice audiences, another famous potential saviour could be on hand soon. Piers Morgan, who left Good Morning Britain in March, may step into a high-profile role on the new TV channel. Morgan, 56, is in protracted negotiations with management but must first deal with his contractual ties to ITV.

Farage made his announcement on Twitter on Saturday, urging his followers to “be there or be square”. Farage said he would not be taking the knee “for anyone”, a reference to the controversy that sparked last week’s viewer boycott.

Presenter Guto Harri, a one-time BBC correspondent, was taken off air for what GB News described as a “breach of guidelines” after he symbolically “took the knee” during a discussion about racism towards black footballers on the England team after last Sunday’s Euros final. Harri, a former spin doctor for Boris Johnson during his first term as London mayor, argued it was an entirely inoffensive act but his move was judged ill-advised by management. The decision to remove him from view was prompted by a boycott campaign among “anti-woke” viewers that may explain the lack of an audience for other shows.

On Friday night, Andrew Neil, one of the station’s founders, had also suggested that new developments were close at hand, saying: “Watch this space.” Tweeting about GB News for the first time in nearly a fortnight, he also confirmed the feuding within management: “Start-ups are fraught and fractious. @GBNEWS is no exception. But the news channel is finding its feet and has a great future.”

Neil, a former BBC political presenter and journalist, is not presenting his show on the GB News at the moment, having taken a long break to spend time in his home in the south of France. It is not clear if there are plans for him to return or to broadcast from there, as British quarantine regulations tighten.

The channel, which launched a month ago, was billed as a spirited challenge to the established diet of British broadcast news. But, at the moment, getting anybody to “watch this space” has been a problem. In Neil’s absence, the only loyal fanbase is for a show fronted by the controversial Dan Wootton, formerly of the Sun and the now defunct News of the World. He is both one of the most watched and one of most complained-about presenters on GB News. Other shows have struggled to find an audience.

Last week, the Guardian revealed negligible viewing figures for business editor Liam Halligan and former Labour MP Gloria De Piero’s Wednesday lunchtime show, and again for an early evening programme hosted by ex-BBC presenter Simon McCoy and former Ukip spokesperson Alex Phillips.

On Friday, one of the channels key executives, director of programming John McAndrew, resigned, the Guardian revealed. A respected veteran of Sky News and Euronews, he was viewed as the channel’s second-in-command. He is believed to have been unhappy about management pressure to reduce local content and boost opinionated debate.

Another prominent GB News host, Alastair Stewart, has also stepped away from the studio in the last few days after breaking his hip in a horse-riding accident.

The veteran broadcaster has promised: “I’ll be back.”

Contributor

Vanessa Thorpe

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Guto Harri quits GB News as Nigel Farage is given prime-time show
Former BBC journalist vents anger at rightwing channel for suspending him after taking a knee on air

Mark Brown

18, Jul, 2021 @5:32 PM

Article image
Trump talk with Nigel Farage plumped up ratings for GB News
First airing of interview at Florida resort watched by only 1.3% of British viewers at that hour, but numbers surpassed those for BBC and Sky news

Jim Waterson Media editor

02, Dec, 2021 @8:39 PM

Article image
Andrew Neil outflanked by Nigel Farage in GB News culture war
Neil still deciding whether to take up role at GB News following two-month holiday

Jim Waterson

24, Aug, 2021 @4:45 PM

Article image
I’ve been watching Nigel Farage on GB News so you don’t have to. Consider yourself lucky | Catherine Bennett
The struggling channel is more talked about than watched. The solution: a show from the ex-Ukip leader

Catherine Bennett

31, Jul, 2021 @6:00 PM

Article image
How GB News is bringing US-style opinionated TV news to the UK
New channel is keen to reject comparisons with Fox News despite positioning itself as ‘anti-woke’

Jim Waterson

12, Jun, 2021 @6:00 AM

Article image
Tearful Andrew Neil’s tales of woe about GB News leave his critics unmoved
LBC’s James O’Brien attacks veteran broadcaster’s ‘unfeasibly high opinion of himself’

Vanessa Thorpe

26, Sep, 2021 @8:45 AM

Article image
GB News shows attracted zero viewers after boycott over taking the knee
Channel label Guto Harri’s on-air gesture in solidarity against racist abuse suffered by the England team ‘unacceptable’

Jim Waterson

15, Jul, 2021 @9:22 PM

Article image
GB News eyes Farage’s old Brexit party friends in wake of Andrew Neil exit
Channel appears to be moving further right with liberal voices squeezed out and Brexiters reported to be set to join

Jim Waterson Media editor

14, Sep, 2021 @6:43 PM

Article image
GB News launch gains more viewers than BBC or Sky news channels
‘Proud to be British’ new channel has backers including US Discovery and a Dubai-based fund

Kevin Rawlinson and Jim Waterson

14, Jun, 2021 @6:13 PM

Article image
Behind the scenes of Andrew Neil’s departure from GB News
Sources say presenter was in legal battle with rightwing channel’s bosses over his £700,000-a-year contract

Jim Waterson

18, Sep, 2021 @7:00 AM