UK-based Chinese news network CGTN faces possible ban

Ofcom ruled that the channel aired forced confessions from a former British journalist

China’s state-owned TV channel could be banned from the UK after the broadcast regulator Ofcom found it had aired forced confessions.

China Global Television Network (CGTN), China’s English-language news network, faces statutory sanctions as a result of the ruling, which was based on a complaint from the former British journalist Peter Humphrey.

“We have upheld Mr Peter Humphrey’s complaint about programmes broadcast on CCTV News, since renamed CGTN, after we found that he was unfairly treated, and his privacy was unwarrantably infringed,” an Ofcom spokesperson said.

“Among other things, the licensee failed to obtain Mr Humphrey’s informed consent to take part in the interviews. And the programmes left out facts that put the reliability of his alleged confession into serious doubt.

“These were serious failures to comply with our broadcasting rules, and we will consider this breach for the imposition of a statutory sanction.”

CGTN aired two reports on Humphrey’s arrest for “illegally obtaining personal information and selling it on for profit” in 2013, both of which featured footage of him speaking to camera in Mandarin, apparently admitting to, and apologising for, the crime.

Humphrey’s complaint, upheld on Monday by Ofcom, argued that the confessions were forced by the Chinese authorities, in order to “subvert due course of justice”, and that CGTN was aware of that fact. The network denied the claim and said Humphrey “did not behave in any way during the interview to suggest that he was under duress or no longer consented to being filmed”.

As evidence of Humphrey’s consent, the broadcaster also gave Ofcom a note received via the Chinese ministry of public security, allegedly from Humphrey himself, which said: “I agree to meet Chinese journalists for an interview … I have been told by the [public security bureau] that the purpose of this interview is to obtain an outcome of our case which will be favourable and lenient.”

In its decision, Ofcom sided with Humphrey’s complaint, and found that the network had broken broadcasting rules requiring licensed channels to enforce privacy and fairness. The regulator described the breaches as “serious”, and said it would consider the breach “for the imposition of a statutory sanction”, which could go as far as banning the channel from the UK airwaves entirely.

Two other similar complaints are pending against CGTN, and if those are also upheld it could spell the end for the network in the UK, according to Peter Dahlin, the director of the human rights NGO Safeguard Defenders.

“With each conviction, the pressure for stronger statutory sanctions grows. It is about time China faces serious punishment for such a flagrant violation of the law and basic human rights,” Dahlin said. He also argued that sharing the note from the ministry of public security “shows without a doubt the collusion between the Chinese broadcaster and the country’s police”.

Ofcom has used its powers to impose sanctions on broadcasters in cases of forced confessions in the past. In 2018, it fined the Saudi-owned news channel Al Arabiya £120,000 for broadcasting “confessions” by an imprisoned Bahraini opposition leader without making it clear he had been tortured.

In 2011, Press TV, the Iranian state broadcaster’s English-language outlet, was fined £100,000 after the channel aired an interview with Maziar Bahari, an imprisoned Newsweek journalist, that had been conducted under duress. Bahari said he was forced to do a scripted interview with his captors, who threatened to execute him. A year after that, Ofcom revoked Press TV’s licence.

Losing a licence to operate would cause particular trouble for CGTN, which operates all of its European activities from a purpose-built hub in Chiswick, west London.


Alex Hern

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Ofcom investigating CGTN for allegedly airing forced confession
International arm of China’s state-run CCTV allegedly aired confession forced from Briton

Mark Sweney

08, May, 2019 @3:16 PM

Article image
Chinese state broadcaster loses UK licence after Ofcom ruling
Regulator concludes news network CGTN is ultimately controlled by Chinese Communist party

Alex Hern

04, Feb, 2021 @1:44 PM

Article image
GB News faces second Ofcom inquiry into Covid vaccine coverage
Investigation by media regulator follows interview with author Naomi Wolf on show subject to previous complaints

Jim Waterson Media editor

12, Oct, 2022 @1:05 PM

Article image
Ofcom investigates CGTN over coverage of Hong Kong protests
UK regulator to look at whether Chinese state-backed channel broke impartiality rules

Jim Waterson Media editor

23, Sep, 2019 @3:54 PM

Article image
Chinese news channel dealt blow as former Ofcom regulator quits
Nick Pollard’s resignation could hit CGTN’s UK expansion plans

Tara Conlan

18, Sep, 2019 @5:00 AM

Article image
UK risks echoing ‘toxic’ US media without strong regulator, says BBC anchor
With Ofcom under scrutiny, Clive Myrie defends regulation and argues US opinion hosts ‘shape minds’

Archie Bland

11, Mar, 2021 @7:00 AM

Article image
GB News broke Ofcom rules with presenter’s Covid vaccine claims
Regulator says Mark Steyn’s use of data to draw misleading conclusions breached content guidelines

Geneva Abdul

06, Mar, 2023 @2:43 PM

Article image
Ofcom condemns Channel 4 News for naming wrong man as Westminster attacker
Media regulator forces programme to broadcast finding that it breached code by identifying Abu Izzadeen as terrorist

Mark Sweney

11, Sep, 2017 @1:29 PM

Article image
Rivals plan Fox News-style opinionated TV station in UK
Groups pitching to perceived desire for alternative output as trust in BBC falls

Jim Waterson Media editor

29, Aug, 2020 @5:00 AM

Article image
Ofcom investigates Sky News over Chris Kaba protest mix-up
Presenter wrongly suggested people marching over police shooting were heading to palace to mourn the Queen

Jim Waterson Media editor

26, Sep, 2022 @11:50 AM