Ofcom investigates CGTN over coverage of Hong Kong protests

UK regulator to look at whether Chinese state-backed channel broke impartiality rules

The Chinese state-backed news channel CGTN is under investigation by the British media regulator over claims its coverage of protests in Hong Kong breached broadcasting rules.

Ofcom announced on Monday that it was looking at whether the station “broke our rules requiring news to be presented with due impartiality” on four occasions in August and September while covering anti-government demonstrations in the city, which has seen millions of people take to the streets.

The investigation is the latest regulatory setback for the English-language outlet, which says its mission is “reporting news from a Chinese perspective”. The station is the international arm of state broadcaster China Central Television.

The channel has been aggressively hiring hundreds of staff in the UK for the launch of its London-based operation, offering substantial salaries to staff from the likes of Sky News and the BBC. The new set-up is due to formally launch in the coming weeks but the channel now faces being drawn into the same regulatory quagmire which has plagued the Russian state-backed news channel RT.

CGTN is already the subject of an ongoing inquiry into claims the channel aired the forced confessions of prisoners, including one of a British citizen who was arrested while he was based in China.

A spokesperson for Ofcom confirmed that the new investigations into the content of CGTN’s Hong Kong coverage were launched after in-house “routine monitoring”, rather than in response to complaints from members of the public.

The channel attracts a limited audience in the UK and is only available to watch on Sky, Virgin Media and Freesat.

To add to its woes, last week the Guardian revealed that former Ofcom board member Nick Pollard, who had been hired by CGTN as a consultant to help deal with the channel’s regulatory issues, had quit amid concerns over the channel’s coverage of events in Hong Kong.

The channel has criticised the alleged bias of the BBC’s reporting on the Hong Kong protests and has also turned to the likes of George Galloway to provide commentary. The former MP told the channel that ”absolutely no country will allow an existential threat to emerge on its territory, to its own sovereignty, without responding in a way that brings the situation under control”.

Last year a reporter for the channel’s sister station CCTV was arrested at the Conservative party conference after allegedly slapping a man at a fringe event discussing Hong Kong. They were later released without charge, after strongly-worded criticism from the Chinese embassy in London which claimed Britain was cracking down on freedom of the press.

The Hong Kong protests have drawn attention to China’s attempts to increase its influence in western media. Outlets including the Daily Telegraph and the New York Times sell space to state-backed outlet China Daily and run their material on their websites and in paid-for print supplements.

Contributor

Jim Waterson Media editor

The GuardianTramp

Related Content

Article image
Chinese state TV broke Ofcom rules with biased Hong Kong coverage
CGTN could face fine in UK for failing to represent anti-Beijing viewpoints during protests

Jim Waterson Media editor

26, May, 2020 @1:17 PM

Article image
Ofcom investigating CGTN for allegedly airing forced confession
International arm of China’s state-run CCTV allegedly aired confession forced from Briton

Mark Sweney

08, May, 2019 @3:16 PM

Article image
Chinese news channel dealt blow as former Ofcom regulator quits
Nick Pollard’s resignation could hit CGTN’s UK expansion plans

Tara Conlan

18, Sep, 2019 @5:00 AM

Article image
Ofcom investigates Sky News over Chris Kaba protest mix-up
Presenter wrongly suggested people marching over police shooting were heading to palace to mourn the Queen

Jim Waterson Media editor

26, Sep, 2022 @11:50 AM

Article image
UK-based Chinese news network CGTN faces possible ban
Ofcom ruled that the English-language channel aired forced confessions from a former British journalist

Alex Hern

06, Jul, 2020 @2:41 PM

Article image
Ofcom made serious errors over Murdoch Sky bid, say high-profile MPs
Senior figures urge deeper probe amid concerns about Sky broadcasting standards ‘being taken in direction of Fox News’

Graham Ruddick

14, Jul, 2017 @3:31 PM

Article image
Calls for Ofcom to block Sky takeover until Fox News cases are resolved 21st century fox
Laweyr says 21st Century Fox should also lift gagging orders on victims of harassment and discrimination who reached settlement

Graham Ruddick and Dominic Rushe in New York

12, May, 2017 @6:23 PM

Article image
Britain accused of letting down Hong Kong democracy activists
Chris Patten says Britain has prioritised trade deals with China over defending freedoms guaranteed in 1997 handover

Kevin Rawlinson

26, Jan, 2017 @12:08 AM

Article image
Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran
Saudi-linked Iran International TV gave airtime to supporter of assault that killed 24 at parade

Saeed Kamali Dehghan Iran correspondent

02, Oct, 2018 @12:07 PM

Article image
Chinese state broadcaster loses UK licence after Ofcom ruling
Regulator concludes news network CGTN is ultimately controlled by Chinese Communist party

Alex Hern

04, Feb, 2021 @1:44 PM